Wymiana oleju w silniku zawsze stała pod dużym znakiem zapytania. Jedni wykonują tą czynność przynajmniej raz do roku lub przynajmniej po przebyciu 7-12 tyś. Km. Inni wymieniają go tak, jak zalecał producent, czyli po 30-35 tyś. km, a jeszcze inni nie mają świadomości, że wykonuje się serwis zmiany oleju. To co jest jednak istotne to fakt, iż nie zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta. Mieliśmy okazję porozmawiać z jednym z mechaników, który m.in. zajmuje się serwisowaniem samochodów, ale także ich naprawą. Niektóre sytuacje wprawiają w osłupienie, gdyż na ulicach jest wciąż spora grupa osób, która doszczętnie skraca życie swoich samochodów.
Wymiana oleju w silniku – dlaczego tak rzadko?
Producenci samochodów stosują tą praktykę z wielu prostych przyczyn. Mają sporą ilość klientów, którzy miesięcznie pokonują potężną ilość kilometrów. A to za sprawą leasingów, gdyż samochody często są brane do firm, w celu szybkiego i wygodnego dojazdu do klienta. By wydłużyć czas serwisu samochodu, producenci podają w specyfikacji pojazdu, iż olej należy wymieniać co 30 tyś. km lub więcej. Gdyby w specyfikacji samochodu była zawarta informacja, iż olej należy wymieniać co 10-12 tyś. km, mechanicy mieliby zbyt duże obłożenie pracy. Niektórzy z klientów pojawialiby się co miesiąc w serwisie w celu wymiany oleju. Jest to niedopuszczalne, bowiem na zakładzie, aktualnie jest już bardzo dużo pracy, a takie działania sprawiłyby spore zamieszanie. Większość warsztatów musiałoby otworzyć serwis poświęcony stricte wymianie oleju, a jak wiadomo, każdemu zależy na minimalizowaniu kosztów.
Kolejnym powodem jest szybkie zużycie podzespołów i konieczność kupienia części zamiennych lub nowego pojazdu. Wiadomo, iż eksploatowane części, jak np. klocki hamulcowe czy tarcze hamulcowe, należy skrupulatnie wymieniać. Natomiast warto wiedzieć, że niektóre podzespoły nie uległyby uszkodzeniu, gdyby właściciele pojazdów mieli świadomość, jak należy dbać o pojazd. Kupno samochodu to duży zysk dla firmy. Natomiast stałe serwisowanie i wymiana podzespołów to kolejny, często nie mały zysk dla producenta. Stąd mocno naciągane przebiegi na jednej wymianie olejów, oraz doszczętne skracanie życia serca pojazdu.
Skutki long life – wymiana oleju w silniku
Wielu naszych klientów, którzy przyjeżdżają do nas na warsztat w celu modyfikacji podzespołów, doskonale wie z czym się wiąże zbyt długie zwlekanie z wymianą oleju. Jeden z naszych klientów porównał to do krwi płynącej w naszych żyłach. Jeśli to zaniedbamy i dopuścimy do sytuacji, że w naszej krwi pojawią się niepożądane substancje, w ten czas któreś z narządów nie pracuje jak należy. Nie inaczej jest w przypadku silnika. Różnica jest taka, iż niepożądaną substancją w tym wypadku mogą być wióry, pochodzące z panewek.
Przypadki samochodów, które psuły się przez rzadką wymianę oleju
Jednym z takich przypadków jest wpadka producenta Renaulty 1.9 dCi. Zalecano w tej jednostce wymianę oleju co 30 tyś. km, nie rzadziej jak raz do roku. Szybko się okazało, że montowane panewki główne, nie wytrzymywały tej presji, przez co wymagany był remont silnika. Kto dbał o dobre smarowanie silnika, mógł spokojnie przebyć dużo dłuższą drogę. Jak wiadomo, remont silnika był sporo droższy, jak wymiana oleju. Co zabawne klient, któremu zdarzyła się taka sytuacja, aktualnie podróżuje BMW serii 3 E90 z 2008 roku. Jak sam twierdził, Niemcy mają dużo lepsze podzespoły, niż Renault i wykonywał również serwis prawie co 30 tyś. km.. Sytuacja z Renault naszego klienta niczego nie nauczyła i szybko okazało się, że należy przeprowadzić serwis wymiany panewek już po ok. 60 tyś. km. od momentu kupna samochodu. Aktualnie klient zmienił warsztat, gdyż cała wina wg naszego klienta leżała po naszej stronie. A wystarczyło dostosować się do naszych zaleceń.
Podobna sytuacja spotkała także jednostkę 1.5 dCi również ze stajni Renault. Kto wymieniał częściej olej, mógł spokojnie osiągnąć nawet 300 tyś. km, bez konieczności przeprowadzania większych napraw. Jak się okazało, panewki stosowane w tych silnikach również były wykonane ze słabego materiału. Okazuje się jednak, iż można było temu zapobiec częstszą zmianą oleju. Ludzie tego niestety nie robili, przez co Renault częściej pojawiało się u nas na warsztacie, w celu remontu silnika, nijeżeli w celu wymiany oleju. Jak to mówią „Kto smaruje, ten jedzie”. To przysłowie idealnie sprawdza się w naszej branży.
Jak często wymieniać olej? – wymiana oleju w silniku
Warto jest zapamiętać, iż olej należy wymieniać chociaż raz w roku. Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju samochodu oraz od jego celów. Przykładowo właściciele samochodów stosowanych w motosporcie wymieniają olej po 2-3 wypadach na tor. Wszystko za sprawą potężnej mocy, wysokich obrotów silnika oraz panującej temperatury. Często takie pojazdy nie podlegają żadnej gwarancji, gdyż jednostka napędowa, jak i cały samochód jest okrojony z oryginalnych części pojazdu, w zamian za podzespoły pochodzące od innych producentów / pojazdów. Stąd wysoka dbałość o normy bezpieczeństwa. Przykładem może być Subaru BRZ, które seryjnie wychodziło z 2.0l silnikiem boxer. W motosporcie, np. drifcie często ten silnik jest zamieniany na 3 litrowe 2JZ, pochodzące z Toyot Supry mk4. Silnik ten generuje spory moment obrotowy oraz niewyobrażalną moc.
W przypadku samochodów do użytku codziennego, mówi się, że należy wymieniać olej co 20 tyś. km. Praktyka warsztatowa pokazuje, że jest to także za długi przebieg i olej należy zmieniać nieco wczesniej.
Silniki stosunkowo łagodnie eksploatowane, które dziennie wykorzystywane są do pokonywania dłuższych dystansów, powinny mieć świeży olej co 15-20 tyś. km. Jeśli zamierzacie pokonywać takie odcinki tras, nie musicie inwestować w olej typu Long life. W silnikach, o dużej pojemności układu smarowania (ok. 7 litrów) można spokojnie przyjąć, że 20 tyś. km to odpowiedni interwał.
W przypadku samochodów, które poruszają się na krótszych odcinkach, np. z domu do pracy i są bardzo często odpalane, olej należy wymieniać co 10-15 tyś. km.
W samochodach terenowych oraz sportowych, które są poddane intensywnej i dynamicznej jeździe, olej należy wymieniać co 10-15 tyś km. Jednak zdecydowana większość osób trzyma się przedziału od 7-10 tyś km, a nawet dokonują wymiany co 5 tyś. km. Jest to słuszna decyzja posiadacza takiego pojazdu. Ta sama intensywność wymiany olejów tyczy się pojazdów, które posiadają powyżej 150KM z litra pojemności silnika.
Wymiana oleju po awarii, bez względu na przebieg i czas.
W naszej branży jest parę zasad, które stosujemy w przypadku różnych awarii. Jeśli przykładowo zapali się kontrolka ostrzegająca przed niskim ciśnieniem oleju, w ten czas należy go w mgnieniu oka uzupełnić. Może zdarzyć się sytuacja, że kierowca nie ma przy sobie oleju. Jeśli nie jest to motor wysokoprężny z filtrem cząstek stałych, nawet dolewka oleju mineralnego do oleju syntetycznego nie zaszkodzi tak silnikowi, jak praca na zbyt niskim ciśnieniu oleju. Warto jednak pamiętać, że pomieszanie oleju Full SAPS z low SPAS w dieslu może bardzo szybko uszkodzić filtr DPF. W związku z tym należy uzupełnić olej najlepszym możliwym środkiem, a jeśli to możliwe, wymienić go na olej typu low SAPS.
Kolejna sytuacja również dotyczy diesla z filtrem DPF. Zdarza się, iż proces regeneracji filtra kilkukrotnie się nie powiódł. Dawkowane do komory spalania dodatkowe paliwo spłynie wraz z olejem do miski olejowe. W ten czas mamy do czynienia z podniesieniem się poziomu oleju, a także w układzie smarowania pojawia się mieszanka paliwo-olej. Paliwo wymieszane z olejem nie ma takiej samej właściwości smarującej, przez co należy bezwzględnie wymienić mieszankę na świeży olej silnikowy. Olej należy także wymienić w przypadku, gdy występuje spora awaria silnika, np. pęknięcie uszczelki pod głowicą, czy przegrzaniu oleju. Wymienić olej należy także po 5 tyś. km od zakupu nowego auta z salonu. Silnik ten czas si dociera i mogą pojawić się drobne wióry, które mogą uszkodzić poszczególne podzespoły.
Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi artykułami