Rajdy to żywioł! Wymagają odpowiedniego sprzętu, który będzie wytrzymały i skuteczny. Niezawodność, to główna cecha, która definiuje auta WRC. Idealne auto rajdowe – czyli jakie? Co powinno mieć, aby było godne uwagi?
Auto rajdowe – przede wszystkim bezpieczeństwo
Rajdy to sprawdzian dla naszych pojazdów. Ciężkie warunki terenowe, duże przeciążenia, niespodziewane sytuacje oraz liczne kolizje – to wszystko wymaga, aby maszyna była wyjątkowa. Na samym początku zacznijmy od bezpieczeństwa. Klatka to must have każdej rajdówki. Usztywnia pojazd, ale również w razie kolizji (wypadku) dba o nas. Dzięki niej nasze auto staje się pancerne, a to zwiększa zwiększa szanse na przeżycie.
Kolejną rzeczą, którą musi mieć dobre auto rajdowe, są opony, które będą się „kleiły” do powierzchni jezdni. Bez względu czy to asfaltowa, szutrowa, polna lub brukowa – opony muszą spełniać swoją rolę w każdych warunkach. Wzmacniane, ze specjalnej mieszanki gumy, z bieżnikiem, który pozwala na idealne prowadzenie pojazdu – takie powinny być opony rajdowe. W tym wypadku nie bez kozery jest ich wpływ na hamowanie pojazdu. Opony rajdowe muszą w skuteczny sposób wyhamowywać nasz pojazd. Zakręty, pokonywanie trudnych OS`ów oraz kontrola kierunku jazdy zagwarantują nam opony najwyższej klasy, spełniające nasze wymagania.
Wspomniano już o kwestii skutecznego wytrącania energii. Hamulce, bo o nich mowa, muszą być wytrzymałe, pozwalające na ostre hamowanie. Wzmacniane tarcze, dedykowane klocki hamulcowe to zwiększona skuteczność całego systemu. Należy zwrócić uwagę na tzw. hydrołapę, której rolą jest zwiększenie siły hamowania na tylną oś. Dzięki tej modyfikacji, ten „hydrauliczny ręczny”, pozwala na precyzyjne sterowanie systemem hamowania tylnej osi, która ma bardzo duże znaczenie np. przy szybkim zawracaniu.
Ogień na tłoki – auto rajdowe w akcji
Następną rzeczą, którą musi mieć auto WRC, jest przed wszystkim sprawny układ jezdny z dostosowanym zawieszeniem. W trakcie wyścigu trafiamy na różnego rodzaju nawierzchnię, w związku z tym zawieszenie musi skutecznie tłumić wszelkie nierówności, będąc przy tym wytrzymałym i sztywnym. Odpowiednie tuleje na wahaczach, dedykowane amortyzatory współgrające z rozpórką usztywniającą, sprężyny, które nie boją się „kocich łbów”. Odpowiednie zawieszenie to odpowiednia kontrola nad pojazdem. Układ kierowniczy również musi być niezawodny, a tym samym musi być wytrzymały w konfrontacji z trudnymi warunkami na trasie. Również jest zmodyfikowany – zmniejszony zakres ruchów pozwala na szybsze reagowanie przy skręcie, bez niekończącego się kręcenia kierownicą.
Auto rajdowe powinno być szybkie i lekkie. Dlatego w przypadku modyfikacji pojazdu wszelkie zbędne gadżety zostają wyrzucone z pojazdu. Nie ma w nim miejsca na tylne siedzenia i inne dodatkowe rozwiązania, które w trakcie wyścigu i tak nie będą przydatne. Dzięki zminimalizowaniu wagi pojazdu jesteśmy w stanie szybciej go rozpędzić. W wyścigu samochodowym sekundy decydują o wygranej. Waga, to dzięki niej możemy stanąć na podium.
Sekwencyjna skrzynia biegów to podstawa w tego typu pojazdach. Szybkość i precyzja zmiany biegów ma bezpośredni wpływ na zachowanie prędkości pojazdu, ale również pozwala na zachowanie płynności przeniesienia siły napędu podczas ekstremalnych warunków panujących na trasie rajdu. Przełożenia mają również wpływ na czas, który jest decydujący, aby stanąć na przysłowiowym „pudle”.
Podsumowanie
Idealne auto rajdowe musi być bezpieczne, zwinne, ale również musi spełniać podstawowe wymogi, aby mogło brać udział w wyścigu. Precyzja przełożeń biegów, skuteczność hamowania, usztywnienie bryły pojazdu, dobranie odpowiedniego zawieszenia oraz odpowiednie opony – to wszystko dba nie tylko o nasze bezpieczeństwo, ale również ma wpływ na osiągany wynik.