Wtrysk paliwa w silniku diesla
Wtrysk paliwa w silniku to jeden z najważniejszych elementów układu paliwowego. To właśnie dzięki niemu paliwo trafia do komory spalania, gdzie dochodzi do zapłonu i zmiany energii cieplnej w energię mechaniczną. To właśnie tam rodzą się dżule, dzięki którym nasz pojazd może pokonywać kolejne kilometry trasy. Awaria wtrysku paliwa jest problematyczna i kosztowna.
Pompowtryskiwacze to już historia
W silnikach diesla starszej generacji można było odnaleźć pompowtryskiwacze, który odpowiadały za dawkowanie paliwa do komory spalania. Cechowała ich niezawodność i wysoka odporność na paliwa złej jakości. Pompowtryskiwacze docenili użytkownicy m.in. samochodów z grupy VAG. Silniki 1.9 TDI kręciły setki tysięcy kilometrów i nadal są poszukiwane przez adeptów bezawaryjnej jazdy. Plusów tego typu rozwiązania jest znacznie więcej. Brak problemów z odpalaniem silnika wynikający z minimalnego kąta wyprzedzenia wtrysku. Do tego pompowtryskiwacze generują znacznie wyższe ciśnienie w paliwa w komorze spalania, co bezpośrednio przekłada się na szybkie spalanie mieszanki, a co za tym idzie- szybkie wyzwolenie energii. Warto wspomnieć o niskim spalaniu paliwa, gdyż to rozwiązanie było stosowane w pojazdach dostępnych dla zwykłego Kowalskiego, co przełożyło się na wysokie zainteresowanie tego typu jednostkami. Awaria wtrysku paliwa tego rodzaju zdarza się bardzo rzadko.
Wtryski pizoelektryczne oraz elektromagnetyczne
Jak już wiadomo niezawodne pompowtryski powoli odchodzą do lamusa- znajdziemy je w modelach starszych aut. Nowe silniki wysokoprężne posiadają wtryskiwacze pizoelektryczne oraz elektromagnetyczne, które cechują się względną żywotnością. Wtryski w typie cammon-rail to popularne rozwiązanie, które jest wykorzystywane przez producentów różnych marek samochodów. Oczywiście, ich „życie” nie jest tak długie jak pompowtrysków z racji niebywałej wrażliwości na jakość tankowanego paliwa.
Awaria wtrysku paliwa – paliwo przede wszystkim
Właściciele pojazdów z nowoczesnymi podzespołami w układzie paliwowym powinni zwrócić szczególną uwagę na jakość paliw. Wtryskiwacze nie lubią oleju napędowego o niskiej, wątpliwej jakości. Awaria wytrysku paliwa to coś, co unieruchomi nasz pojazd. Tankowanie na podmiejskiej stacji „firmy Krzak” może przysporzyć wiele problemów. Duża zawartość wody w paliwie negatywnie wpływa na żywotność wtrysków. Celowe wlanie odbarwionego oleju opałowego może skutkować awarią silnika- w jego składzie znajduje się benzol, który reagując z siarką doprowadza do wytworzenia się osadu, który może uszkodzić pompę wysokiego ciśnienia. Należy pamiętać o hermetyzacji układu- nieszczelności w układzie prowadzą do spadku mocy, a co za tym idzie, niskiej efektywności spalania. Jeśli nie chcemy mieć przygód z wtryskami należy tankować na renomowanych stacjach, gdzie jakość paliwa musi spełniać normy.
Zobacz więcej ciekawych artykułów: KLIKNIJ TUTAJ