Błędy mechaników to powszechny problem wielu warsztatów. Pomyłki są rzeczą ludzką, bo jak wiadomo „Nie myli się ten, co nic nie robi”. Czy to za sprawą rutyny, zmęczenia, niewiedzy czy dużego natłoków pracy. Pośpiech i nieuwaga mogą przysporzyć nam wielu problemów finansowych, a niestety najczęściej ponoszą je właściciele pojazdów. Jak zapobiegać konsekwencjom związanym z niedopatrzenia specjalisty oraz na jakie rzeczy należy zwracać uwagę.
Błędy mechaników – co jest najczęstszym powodem
Bardzo dużo przypadków mówi o tym, iż najczęstszym powodem błędów mechaników jest stosowanie standardowych technik montażu jak w przypadku każdego pojazdu. Wielu mechaników wykonuje pewne czynności na pamięć i nie zwraca uwagi na dokumentację serwisową. Trzeba mieć świadomość, że każdy samochód jest inny i nie każda część będzie idealnie pasować do konkretnego modelu. Takie działania mogą doprowadzić do usterek, które mogą okazać się droższe, jak wymiana całego silnika. Kolejnym powodem jest stosowanie tańszych zamienników, co przekłada się na jakość wykonania oraz na żywotność części.
Przed oddaniem jak i po odbiorze pojazdu, zalecane jest dokładnie przejrzenie pojazdu. Osobiście polecam także wykonać zdjęcia wszystkich podzespołów, aby mieć pewność, iż dana usterka została naprawiona. Warto także udać się do serwisu, który spisuje protokół przyjęcia samochodu, aby w przypadku uszkodzenia pojazdu, można było udowodnić winę danego warsztatu. Odbierając auto z warsztatu, warto je także przejrzeć i upewnić się, czy aby na pewno nie pojawiły się nowe uszkodzenia. Często przez presję czasu, możemy napotkać sytuację, w których jest wlane za dużo płynów eksploatacyjnych lub jakaś śrubka nie została w pełni dokręcona.
1. Oleje oraz filtr
Podczas wymiany oleju warto jest przywieźć swój olej lub poinformować mechanika, jaki olej był dotychczas stosowany. Większość warsztatów ma swoje ulubione oleje, czyli takie, które najczęściej stosują do wszystkich jednostek napędowych. Na takich olejach warsztaty zarabiają najwięcej lub przez wzgląd na umowę, muszą sprzedać odpowiednią ilość, aby opłacał im się interes. Problem pojawia się w momencie, gdy na warsztat trafia auto ze specyficznymi wymaganiami wobec oleju. Jeszcze większy problem pojawia się wtedy, gdy mechanik zastosuje olej ten, co zwykle, ponieważ nie zapoznał się ze specyfikacją. Ważnym elementem jest także sprawdzanie stanu oleju podczas odbioru pojazdu. Często w natłoku pośpiechu, mechanicy niestarannie wlewają za dużą ilość oleju, co może skończyć się awarią podzespołu silnika.
2. Wymiana rozrządu
Wymiana napędu rozrządu to bardzo ważna czynność, którą powinno się wykonywać w każdym samochodzie w zależności od zaleceń producenta. Jest to czynność serwisowa, którą powinniśmy powierzać tylko zaufanym i najlepszym specjalistom. Zalecane jest oddawanie pojazdu warsztatom, które przed oddaniem samochodu w ich ręce, spiszą protokół odbioru pojazdu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, iż w przypadku niepowodzenia, winę poniesie warsztat, a nie właściciel pojazdu. Zdarzają się przypadki, gdzie użytkownicy pojazdów, oddają swoim „zaufanym” znajomym pojazd, by oszczędzić kilkaset złotych i jest to karygodny błąd, gdyż w przypadku drobnego błędu, skutkiem może być kompletna wymiana silnika. Wystarczy, iż źle zamontowany rozrząd przeskoczy tylko o jeden ząbek i już silnik nie będzie pracował prawidłowo. W najgorszym przypadku zawory zderzą się z tłokami, co poskutkuje wykrzywieniem się zaworów, a to doprowadzi do wymiany silnika lub kompletnego remontu.
3. Zbyt mocno dokręcone śruby
Producenci samochodów w instrukcjach serwisowych bardzo często podają precyzyjne momenty dokręcenia śrub. Warto się do nich dostosować, choć nierzadko spotykamy sytuację, gdy mechanik dokręca na wyczucie. Dokręcanie „tak mocno, jak tylko się da” jest karygodnym błędem, bowiem śruby mają swoją określoną wytrzymałość. Niedostosowanie się do wytycznych grozi zerwaniem gwintu, rozciągnięciem lub zerwaniem śruby. Aby mieć pewność, że śruba została dokręcona, tak jak należy, powinno się stosować klucz dynamometryczny. Co w przypadku, kiedy śruba zostanie zbyt mocno przykręcona? Podczas złapania gumy na trasie, odkręcenie śruby może okazać się niemożliwe, a bez ciężkich narzędzi, nie dokonamy wymiany koła. W takim przypadku laweta może okazać się jedynym rozwiązaniem.
4. Zniszczenie progów
To powszechny problem wielu warsztatów, który z perspektywą czasu niesie ze sobą negatywne skutki związane z korozją pojazdu. Mechanikom bardzo często nie chce się schylić i umieścić stopek podnośnika w miejscach, w których powinny się one znaleźć. W zamian ustawiają łapy „na oko” i podejmują decyzję o podniesieniu pojazdu. Wystarczy pomylić się o zaledwie kilka centymetrów, aby łapa podnośnika wbiła się w miękką blachę.
5. Wymiana zawieszenia
Zawieszenie podczas jazdy stuka, dlatego to idealny moment na jego wymianę. Wstawiasz auto do warsztatu samochodowego, mechanik zajmuje się wymianą zużytych elementów i wszystko wydaje się być w porządku. Nic nie puka, auto jedzie prosto, na wybojach radzi sobie całkiem nieźle i nagle po krótkim czasie pojawia się ten sam problem. Wracając do warsztatu usłyszysz starą śpiewkę, iż teraz produkują kiepskie części lub zawieszenie zostało zniszczone przez nieumiejętną jazdę kierowcy. W rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej, bowiem niektórzy mechanicy, zamiast skorzystać z prasy hydraulicznej, wbijają nowe części młotem. Zdarzają się także przypadki, iż mało doświadczony mechanik dokręca elementy zawieszenia na aucie uniesionym na podnośniku. Warto pamiętać, iż niektóre podzespoły należy dokręcać, gdy pojazd stoi na kołach.
6. Wymiana opon
Opony wymieniamy 2 razy w roku chyba, że jesteś zwolennikiem opon całorocznych, dlatego na te błędy jesteśmy w szczególności narażeni. Wymiana opon w samochodach, to wcale nie taka prosta sprawa jak się może wydawać, w szczególności w nowych samochodach. Wielkie felgi, opony co raz bardziej sztywne, a dodatkowo czujnik ciśnienia potrafią sprawić wiele kłopotów. Nie każdy wie, że do wymiany niskoprofilowych opon potrzebny jest odpowiedni sprzęt oraz umiejętności. Podczas wymiany opon łatwo uszkodzić czujnik ciśnienia powietrza, natomiast usterka ta jest bardzo łatwa do wykrycia. Gorzej w przypadku, gdy uszkodzona zostanie stopka opony. Tutaj pojawia się ogromny problem, ponieważ usterka może zostać dopiero zweryfikowana po przebyciu setki, jak nie tysięcy kilometrów i bardzo trudno udowodnić winę wulkanizatora.
7. Wymiana turbosprężarki – Błędy mechaników
Historie z turbosprężarkami są niezwykle różnorodne i dotyczą wielu warsztatów. Często po wymianie lub zregenerowaniu turbosprężarki okazuje się, że ta znowu zawodzi i wymieniana jest na kolejną. Generuje to ogromne koszty, a wcale niepowiedziane jest, iż wina leży po stronie turbo, czy wadliwych części. Problem leży zdecydowanie głębiej i często wywodzi się z niedopatrzenia mechanika. Gdy zawodzi już kolejna turbosprężarka, wnikliwe przepatrzenie pojazdu jasno mówi, iż turbo nie było dostatecznie smarowane, bo np. prowadzący do niej przewód olejowy jest niedrożny lub auto zostało poddane zbyt intensywnemu chiptuningowi. Powodów może być naprawdę dużo, dlatego po skończonej pracy warto zapytać mechanika, co było powodem zepsutej turbosprężarki.
Zachęcam do zapoznania się z innymi artykułami!