Hybrydowa ciężarówka na gaz ziemny i prąd – Technologia nie przestaje zaskakiwać

Hybrydowa ciężarówka Hyliion
Ikona daty 10.07.2020

Hybrydowa ciężarówka na gaz ziemny i prąd – Technologia nie przestaje zaskakiwać

Codziennie na ulicy widzimy miliony pojazdów, z różnego rodzaju silnikami, począwszy od diesla, a kończąc na hybrydzie. Występują w nich różne pojemności, rozwiązania, technologie, czy moc. Zdaję sobie sprawę z tego, że znajdą się tutaj fani sławnego i pancernego 1.9 TDI, jednak małymi krokami wszystko zmierza w kierunku wycofania napędu diesla. Takie nowinki dobiegły mnie już jakiś czas temu, a myśli jakie krążyły po głowie, to przede wszystkim „Jak będzie wyglądał transport”. Jak się okazuje, na to również znajdzie się sposób.

Hyliion czyli firma, która opracowała przyszłościową technologię

Tematem nr. 1, który jest ciągle powlekany przez firmy zajmujące się transportem, to stworzenie tira, którego zadaniem byłoby nadal pokonywanie sporej liczby kilometrów, bez konieczności ciągłego tankowania, wraz ze zmniejszoną emisją spalin. Pewnie dla wielu jest to nie możliwe. Firma, którą Państwu przedstawię dokonała niebanalnego przełomu. Hyliion, bo tak się ona nazywa – stworzyła tira o nazwie Hypertruck ERX, który bazuje na seryjnych Freightlinerach Cascadia. Z podobieństw, które możemy dostrzec, to np. kształt karoserii, reflektory, czy duży grill, kończący się tuż przy masce. Firma zdecydowała, że zamiast silnika dieslowskiego, będzie tam instalowany silnik elektryczny, oraz gazowy generator prądu. Znajdujące się pod maską „elektryki” zajmą się bezpośrednio napędzaniem ciężarówki, natomiast generator prądu zacznie swoją pracę tuż po wyczerpaniu zapasu energii. Takie rozwiązanie pozwoli przewoźnikowi pokonać nawet 1600 kilometrów, bez konieczności ciągłego zatrzymywania się na stacji.

Ciężarówka ma mieć również możliwość jazdy bez włączonego generatora… oznacza to, iż tir nie będzie generował żadnych emisji spalinowych. Istnieje jednak druga strona medalu, gdyż odległość jaką będzie wstanie pokonać, to 40 kilometrów (przejazd przez centrum miasta). Ponadto ciężarówka ma mieć na pokładzie zaawansowany system zarządzania energią, który sam będzie mógł sterować pracą obu typów silników.

Kiedy możemy się spodziewać tira na rynku?

Plan zakłada, iż pierwsze egzemplarze tego przełomowego Hypertruck ERX trafią do swoich nabywców już w przyszłym roku. Tym szczęściarzem jest potężna amerykańska firma zajmująca się wynajmem ciężarówek „Penske”. W planach jest również wdrożenie omawianej technologii na rynek ogólny w 2022r.

Trzeba również podkreślić, iż firma Hyliion nie jest jedyną, która podjęła działania w kierunku ochrony środowiska. Zaznaczam, że jest to kolejny projekt tego typu. Wcześniej pojawiały się już pomysły i propozycje, jak można skonstruować silnik, który będzie ekologiczny. Mianowicie hiszpańska firma Irizar, która jest znana z produkcji autokarów, planuje sprzedawać ciężarówki Gazowo-elektryczne.