Jak prawidłowo rozmieścić ładunek na samochodzie ciężarowym?
Nieprawidłowe rozmieszczenie ładunku na naczepie samochodu ciężarowego to zaniedbanie, które może kosztować do 15000zł. W tym artykule przedstawię kilka rzeczy, na które trzeba zwracać szczególną uwagę przy załadunku towaru.
1. Kontrola maksymalnego nacisku na oś
Zgodnie z unijnymi standardami, dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś samochodu ciężarowego wynosi 11,5 tony przy czym:
– całkowita masa pojazdu wraz z ładunkiem nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej, tj. dla pojazdu dwuosiowego – 16 ton, dla pojazdu trzyosiowego – 24 ton, dla pojazdu czteroosiowego – 32 tony oraz dla pojazdu o liczbie osi większej niż cztery – 40 ton,
– trasa przejazdu została opracowana tak, by zminimalizować konieczność korzystania z niezmodernizowanych dróg,
– przewoźnik posiada licencję wspólnotową do międzynarodowego przewozu drogowego.
2. Dostosowanie nacisku na oś przednią
Musi ona wynosić co najmniej 20% ciężaru pojazdu wraz z załadunkiem. Jest to wymagane, gdyż w przeciwnym razie utrudnia to prowadzenie pojazdu z powodu słabego dociśnięcia pojazdu do podłoża. Kierowca tira, jak i zarówno inni użytkownicy ruchu drogowego są narażeni na niebezpieczeństwo.
3. Dostosowanie nacisku na oś napędzaną
Powinien być większy niż 25% całkowitej masy pojazdu wraz z towarem. Oś pojazdu prawidłowo dociążona odgrywa kluczową rolę podczas spalania. Dzięki temu energia produkowana przez silnik wykorzystywana jest dużo efektywniej.
4. Waga ładunku jest istotna
Należy przeznaczyć odpowiednią ilość czasu na przeanalizowanie tego, jakiego typu jest to towar oraz ile on waży. Należy opracować dokładny plan załadunku.
5. Równomierne rozłożenie ładunku w naczepie
Jest to niesamowicie ważny element podczas przewożenia ładunku. Każde koło powinno być dociążone tą samą wagą. Niedopilnowanie tej procedury może spowodować wypadek na drodze, gdyż przez dociążenie jednej strony nie trudno stracić panowanie nad pojazdem. Trzeba mieć także na uwadze, że koła w większym stopniu podatne są na uszkodzenia i starcia.
6. Od najcięższego do najlżejszego
By towar był prawidłowo załadowany, przedmioty o największej wadze powinny znaleźć się na podłodze naczepy. Dzięki temu odpowiednio zabezpieczymy towar i nie zostanie on zniszczony.
7. Wyeliminowanie ryzyka przeładowania
Po odpowiednim załadowaniu naczepy, następną czynnością, którą należy wykonać, to zważenie całkowitej masy tira i odnotowanie tego w papierach. Jeśli jednak nie mamy możliwości zważenia tira, należy to również odnotować. Planując wsiąść za kierownicę przeładowanego pojazdu warto zastanowić się nad konsekwencjami. Mam na myśli zagrożenie życia, ale również wysokość mandatu która waha się w granicach od 500 do nawet 15000zł.