Praca w transporcie – Jak uchronić się przed kradzieżą ładunku?

Jak zabezpieczyć się przed rabunkiem towaru

Zawód kierowcy jest bardzo niewybaczalny, ponieważ jeden mały błąd ze strony kierowcy, lub usterka techniczna, może zaważyć na życiu wielu osób. To na co kierowcy są również narażeni, to niespodziewane zniknięcie towaru, jak za czasów David`a Copperfield`a. Każdy z nas wie, że pieniądze to tylko zwykła liczba. Jedni mówią, że pieniądze szczęścia nie dają, ale to co nas łączy, to chęć ich posiadania. Jedni wymyślają innowacyjne usługi, czy produkty, które z czasem dają im potężną gotówkę, a inni w celu szybkiego wzbogacenia się… kradną. Liczba kradzieży transportowanych ładunków rośnie z roku na rok. Jeśli towar jest cenny, to najprawdopodobniej zainteresuje się nim jakaś szajka. Złodziej chcąc ukraść dany ładunek nigdy nie przyjdzie sam, możesz być tego pewny.

Najczęstszy błąd popełniany w czasie pracy.

Kradzież ładunków to norma w transporcie. Nie bez powodu na filmach, kierowcy tirów zwykle mają przy sobie broń z ostrą lub gumową amunicją. Najczęstszą przyczyną jest pośpiech, lenistwo i brak weryfikacji ze strony firmy przewozowej. Osoby należące do zorganizowanych grup przestępczych często podszywają się pod przewoźników, lub spedytorów. Dzięki temu badają oni teren a także sprawdzają, które z ładunków jest najcenniejsze. Później tak organizują cały proceder, by zarówno nadawca, jak i odbiorca towarów nie mogli zidentyfikować winnego lub żeby wina spoczęła na osobie nieświadomie uczestniczącej w kradzieży. Dlatego pierwszą lekcją na dziś jest dokładna weryfikacja kontrahentów, którzy zamierzają odebrać towar.

Oczywiście trzeba zaznaczyć, że sprawdzenie kontrahenta nigdy nie da 100% pewności, że ładunek nie zostanie skradziony. Nie wiadomo, czy podczas drzemki przewoźnika, ładunek nie zostanie przejęty przez miejscowych złodziejaszków.

Jak zadbać o bezpieczeństwo ładunku:

– Podstawą zabezpieczenia przed kradzieżą powinno być stosowne ubezpieczenie. Choć nie chroni ono od zrabowania mienia, ochroni przed finansowymi konsekwencjami takiego zdarzenia. Dobra polisa OCP powinna mieć jak najmniej wyłączeń. Lepiej stronić od umów, które znoszą odpowiedzialność ubezpieczyciela, na wypadek parkowania na niestrzeżonych parkingach, czy umyślnej winy kierowcy.

– Pojazdy transportujące towary muszą dysponować nie tylko polecanymi, ale też sprawnymi systemami zabezpieczeń. Warto zainwestować w stalowe kłódki, alarm antykradzieżowy, systemy telematyczne oraz GPS.

– Kierowców należy uczulić na dokładne stosowanie wszystkich procedur bezpieczeństwa. Nie tylko tych określonych przez przewoźnika, ale też obowiązujących w miejscach załadunku i rozładunku towarów. Kierowcy powinni również zachować maksimum dyskrecji – nie mówić o tym, co i dokąd wiozą oraz gdzie mają zamiar się zatrzymać.

– W zwiększeniu bezpieczeństwa transportu, pomoże z pewnością precyzyjne planowanie tras. Wypadek, remont czy zamknięcia drogi mogą być idealnym powodem na kradzież ładunku. Ważne jest także dokładne ustalanie miejsc postoju – najlepiej na oświetlonych i strzeżonych parkingach.

– Rozsądnym krokiem jest też śledzenie trendów związanych z kradzieżami, np. zapoznanie się z listą towarów kradzionych najczęściej, z metodyką działań złodziei oraz z niebezpiecznymi rejonami, w których często dochodzi do kradzieży.

Podsumowanie

Nie należy zwlekać z ochroną i dokładnością podczas przeprowadzania tak dużych transakcji, jakie są dokonywane podczas transportu. Czasem wystarczy kupić droższą, ale wytrzymalszą kłódkę, lub zamontować GPS, by przestrzec się przed złodziejami. Kiedyś usłyszałem zdanie, że na zdrowiu i bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Polak mądry po szkodzie i zwykle tak jest, że zaczynamy się zabezpieczać dopiero, jak dojdzie do nieszczęścia. Nie popełniaj tego samego co inni.