Kolej – najcięższy transport intermodalny w Polsce

Kolej – najcięższy transport intermodalny w Polsce
Ikona daty 25.03.2021

Kolej – najcięższy transport intermodalny w Polsce

Spółki grupy PKP CARGO S.A. i PKP CARGO CONNECT wspólnie z firmą A.P. Møller-Mærsk A/S przygotowały najcięższy dotychczas transport intermodalny w Polsce. Kolej znakomicie sprawdza się w kwestii tego rodzaju transportu i pozwala na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy oraz środowiska.

Kolej – charakterystyka transportu

Skład pokonał trasę Północ-Południe ze Euroterminalu Sławków do Terminalu Kontenerowego w Porcie Północnym w Gdańsku. W całym składzie znalazło się 90 platform, na każdej z nich znajdował się jeden dwudziestostopowy kontener (TEU). Całkowita masa brutto transportu wynosiła 3335,73 ton. Dotychczas w Polsce najcięższe pociągi miały masę brutto poniżej 2000 ton. W celu realizacji tego transportu potrzebne było uzyskanie dodatkowych pozwoleń od PKP PLK na przejazd częścią trasy. Dodatkowo zaangażowano w cały proces znacznie więcej zasobów PKP CARGO niż zazwyczaj. Cała operacja logistyczno-transportowa pozwoliła zmniejszyć ślad węglowy o ok. 5-9%.

To nie pierwsze wspólne działania polskiego przewoźnika kolejowego oraz duńskiego konglomeratu. Od lat obie firmy łączą siły, co ma strategiczne znaczenie dla rozwoju transportu intermodalnego. Współpraca ta wiąże się z ciągłym wzrostem przewozów na korytarzu kolejowym Północ-Południe wraz z poprawą ich jakości. Prezes PKP CARGO CONNECT Ivan Ružbacký podkreśla, że jest to cenna współpraca, a całe działania dowodzą elastyczności przewoźnika. Elastyczność ta pokazuje się nie tylko w przypadkach projektów standardowych, ale również i w tak dużych jak to przedsięwzięcie. Z kolei prezes PKP CARGO S.A. Czesław Warsewicz wspomina, że dla korytarza Północ-Południe kluczowe są działania związane z transportem z i do portów morskich, dlatego ta współpraca jest tak ważna. Firma jest przygotowana również do większej liczby przewozów kontenerów zarówno w Polsce, jak i zagranicę przy zwiększeniu przesyłki towarów.

Podsumowanie

Podsumowując, prowadzenie tak szerokiej międzynarodowej współpracy przynosi obopólne korzyści. Zarówno dla polskiego największego przewoźnika Cargo jak i skandynawskiego lidera transportu morskiego. W dzisiejszych czasach rozwój transportu morskiego i kolejowego często idą ze sobą w parze. Działania te poza zyskiem finansowym przynoszą także zyski z punktu widzenia ekologicznego.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!

Przeczytaj poprzedni artykuł