Odcinkowy pomiar prędkości

odcinkowy pomiar prędkości
Ikona daty 14.10.2024

Odcinkowy pomiar prędkości

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to nowoczesny system monitorowania ruchu drogowego, który służy do kontrolowania średniej prędkości pojazdów na określonym odcinku drogi. Celem tego rozwiązania jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, redukcja liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Wartością dodaną jesy zwiększenie świadomości kierowców na temat przestrzegania przepisów drogowych. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów, które mierzą prędkość w jednym, określonym punkcie, odcinkowy pomiar prędkości śledzi prędkość pojazdu na całym odcinku drogi, co eliminuje ryzyko, że kierowcy zwolnią tylko w pobliżu fotoradaru.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na technologii automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR – Automatic Number Plate Recognition), która pozwala na identyfikację pojazdu na początku i na końcu monitorowanego odcinka drogi. System ten działa w kilku prostych krokach:

  1. Punkt początkowy – na początku monitorowanego odcinka umieszczona jest kamera, która rejestruje tablicę rejestracyjną pojazdu oraz czas jego przejazdu.
  2. Punkt końcowy – na końcu odcinka znajduje się druga kamera, która ponownie rejestruje tablicę rejestracyjną oraz czas wyjazdu pojazdu z odcinka.
  3. Obliczanie średniej prędkości – na podstawie różnicy czasu wjazdu i wyjazdu oraz długości odcinka system oblicza średnią prędkość, z jaką pojazd poruszał się na danym odcinku drogi.
  4. Weryfikacja prędkości -jeżeli średnia prędkość przekracza dopuszczalny limit prędkości na danym odcinku, system automatycznie generuje mandat, który trafia do kierowcy. W przypadku gdy prędkość jest zgodna z przepisami, żadna akcja nie jest podejmowana.

Zalety odcinkowego pomiaru prędkości

Odcinkowy pomiar prędkości zyskuje na popularności ze względu na wiele korzyści, jakie przynosi zarówno kierowcom, jak i organom nadzorującym ruch drogowy. Do najważniejszych zalet tego rozwiązania należą:

Po pierwsze – zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Głównym celem odcinkowego pomiaru prędkości jest poprawa bezpieczeństwa. Statystyki z wielu krajów, które wdrożyły ten system, pokazują, że na odcinkach objętych pomiarem liczba wypadków spadła nawet o kilkadziesiąt procent. Kierowcy, wiedząc, że prędkość będzie mierzona na całym odcinku, są zmuszeni do jazdy zgodnie z przepisami przez dłuższy czas, co prowadzi do bardziej płynnego i bezpiecznego ruchu.

Po drugie – eliminacja „efektu fotoradaru”. Tradycyjne fotoradary mierzą prędkość pojazdów w jednym punkcie, co sprawia, że wielu kierowców zwalnia tylko przed samym fotoradarem, a następnie przyspiesza po jego minięciu. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje to zjawisko, ponieważ prędkość jest mierzona na całym odcinku, co zmusza kierowców do utrzymywania stałej prędkości.

Kolejną rzeczą jest skuteczność tego rodzaju pomiaru. Systemy OPP działają skutecznie zarówno w dzień, jak i w nocy oraz w różnych warunkach pogodowych. Kamery są wyposażone w zaawansowane systemy rozpoznawania tablic rejestracyjnych, które działają w zmiennych warunkach oświetleniowych i atmosferycznych, co pozwala na ciągłe monitorowanie ruchu.

Po czwarte poprawa płynności ruchu. Odcinkowy pomiar prędkości zachęca kierowców do jazdy z umiarkowaną, stałą prędkością, co poprawia płynność ruchu. Mniejsza liczba nagłych hamowań i przyspieszeń zmniejsza ryzyko kolizji oraz usprawnia przepływ pojazdów na drogach o dużym natężeniu ruchu.

Na samym końcu warto wspomnieć o efekcie pamięci – mowa o długoterminowej zmianie zachowań. Kierowcy, którzy regularnie poruszają się po trasach objętych odcinkowym pomiarem prędkości, uczą się lepiej kontrolować prędkość. Długoterminowe działanie tego systemu może prowadzić do zmiany nawyków kierowców, co przyczynia się do ogólnego wzrostu bezpieczeństwa na drogach.

Wady odcinkowego pomiaru prędkości

Pomimo licznych zalet, odcinkowy pomiar prędkości ma również pewne wady i ograniczenia, które warto uwzględnić:

Pierwszą z wad jest koszt instalacji i utrzymania. Systemy OPP są bardziej zaawansowane technologicznie niż tradycyjne fotoradary, co wiąże się z wyższymi kosztami ich instalacji i utrzymania. Wymagają one zaawansowanej infrastruktury, kamer o wysokiej jakości oraz systemów komputerowych, które analizują dane. Mimo że inwestycja w te systemy przynosi długoterminowe korzyści w postaci poprawy bezpieczeństwa, początkowe koszty mogą być znaczne.

Kolejną z wad jest brak elastyczności i zdolności do wyłapywania kontekstu sytuacyjnego. Jednym z problemów systemu odcinkowego pomiaru prędkości jest brak elastyczności w interpretacji sytuacji na drodze. System automatycznie nalicza mandaty, nie uwzględniając okoliczności takich jak konieczność chwilowego przyspieszenia z powodów bezpieczeństwa (np. wyprzedzanie czy unikanie zagrożenia). W przeciwieństwie do kontroli przeprowadzanych przez policję, system OSP nie ma możliwości oceny kontekstu.

Warto wspomnieć, że niektórzy kierowcy mogą czuć się niesprawiedliwie potraktowani, jeśli zostaną ukarani za przekroczenie prędkości na krótkim odcinku drogi, mimo że przez większość trasy jechali zgodnie z przepisami. Systemy te mierzą średnią prędkość na całym odcinku, co oznacza, że nawet chwilowe przekroczenie prędkości może prowadzić do nałożenia mandatu.

Należy zwrócić uwagę, że choć systemy OPP są bardzo zaawansowane technologicznie, istnieją pewne sposoby, które mogą pozwalać na unikanie kar. Niektórzy kierowcy mogą próbować manipulować systemem, np. poprzez zjeżdżanie z monitorowanego odcinka na stacje benzynowe lub parkingi, aby sztucznie wydłużyć czas przejazdu.

Gdzie stosowany jest odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości jest coraz częściej stosowany na drogach wielu krajów, w tym również w Polsce. Najczęściej instalowany jest na trasach o podwyższonym ryzyku wypadków, np. na autostradach, drogach ekspresowych czy w miejscach, gdzie często dochodzi do przekroczeń prędkości.

W Polsce system odcinkowego pomiaru prędkości jest zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który instaluje i monitoruje działanie tych systemów na krajowych trasach. Przykłady dróg, na których stosowany jest OPP, to m.in. autostrada A1, A2 i A4.

Skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości

Badania przeprowadzone w krajach, które z powodzeniem wdrożyły odcinkowy pomiar prędkości, wskazują na znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach objętych tym systemem. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii system ten przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków nawet o 50% na niektórych odcinkach. W Polsce również obserwuje się pozytywne efekty w postaci spadku liczby wypadków i ofiar śmiertelnych na trasach, na których działa OPP.

Podsumowanie

Odcinkowy pomiar prędkości to skuteczny sposób na kontrolowanie prędkości pojazdów na dłuższych odcinkach dróg, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki mierzeniu średniej prędkości, system ten eliminuje problem „zmylenia” fotoradaru i zmusza kierowców do bardziej odpowiedzialnej jazdy. Choć system ten ma pewne wady, takie jak wysokie koszty instalacji czy brak elastyczności, jego korzyści w postaci zmniejszenia liczby wypadków i poprawy płynności ruchu są niezaprzeczalne. Wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na szerszą skalę może przyczynić się do znacznej poprawy bezpieczeństwa na drogach w Polsce i na świecie.

Zobacz inne nasze artykuły: KLIKNIJ TUTAJ