Dla niektórych samochód to jedynie środek transportu. Dla innych, to serce i dusza. Bez względu na to do jakiej grupy należysz, w przypadku gdy nie dbamy o pojazd istnieje ogromne ryzyko tragedii. Naturalną rzeczą jest, iż samochody jak i jego podzespoły zużywają się i co jakiś czas wypadałoby wymienić dany element. W teorii każdy uszkodzony samochodu można przywrócić do pełnej sprawności. Są jednak przypadki, gdy się tego nie robi. Czy to z powodu zbyt mocno naruszonej konstrukcji pojazdu, czy z powodu kosztów naprawy przewyższających wartość pojazdu. Są też tacy, co starają się naprawić pojazd na własną rękę, a ryzyko tragedii jest wtedy ogromne. Istnieją pewne elementy, które należy wymienić na nowe i w żadnym przypadku nie należy naprawiać ich własnymi rękoma. W niektórych przypadkach pojazd nadaje się jedynie na złom… jednak są tak zwani „druciarze”, którzy zrobią wszystko, by na pierwszy rzut oka doprowadzić auto do ładu i składu.
Ryzyko tragedii – Przebita opona
Opona przewiduje naprawy, ale tylko pod warunkiem, gdy został uszkodzony jej bieżnik, np. po przebiciu przez gwóźdź lub po delikatnym rozerwaniu opony. W przypadku gdy został uszkodzony bok opony np. przez najechanie kołem na krawężnik lub dużą dziurę – kategorycznie zabrania się jej naprawiania.
Naprawa felgi aluminiowej
Naprawa alufelgi jest bezpieczna jedynie przy małych uszkodzeniach rantu, który powstał np. przy bliskim kontakcie z krawężnikiem. Istnieje także możliwość spawania felgi, natomiast wytrzymałość materiału ulega znacznemu pogorszeniu. W przypadku poważniejszych uszkodzeń takich jak pęknięcie ramion / szprych, spawanie nie zawsze przywróci pierwotny kształt feldze. Przed podjęciem próby ratowania felgi, zalecamy skontaktowanie się z wulkanizatorem. W niektórych przypadkach tańsza oraz bezpieczniejsza okaże się wymiana felgi na nową.
Spawanie ramy pomocniczej
Rama pomocnicza to element, do którego mocowane są elementy zawieszenia, układu kierowniczego czy sam silnik. Jak można się domyślić, na sanki czy innymi słowy kołyskę, działają znaczne siły, dlatego ważne jest sprawdzanie jego stanu. W przypadku gdy „wózek” jest przerdzewiały, nie warte jest jego ratowanie. Na rynku znajdziecie masę ram pomocniczych w formie zamienników lub oryginałów.
Mocowanie amortyzatorów
Mocowania amortyzatorów, potocznie nazywane kielichami, są objęte nieustannym obciążeniami. Podobnie jak inne części blacharskie pojazdu, nie są one odporne na korozję. Gdy zauważycie w swoich pojazdach ogrom rdzy lub dziury na kielichach, wszelkie naprawy mogą okazać się nieskuteczne. W takich przypadkach należy rozważyć zezłomowanie pojazdu i kupno nowego samochodu, niż wstawianie arkuszy blach, które w konsekwencji mogą okazać się niewytrzymałe.
Regeneracja koła dwumasowego
Koło dwumasowe spotykane zazwyczaj w turbodieslach, ale także w silnikach benzynowych to problem wiążący się z dużymi wydatkami. Element ten choć jest dość żywotny, jest także drogi w zakupie. Zdecydowanie lepszą opcją jest zakup nowego koła dwumasowego, niż jego regeneracja, gdyż to może okazać się loterią. Niezachowanie fabrycznych parametrów może spowodować rozpadnięcie dwumasu w trakcie jazdy.
Katalizator i filtr cząstek stałych
Awaria katalizatora lub filtra DPF stawia właściciela pojazdu pod murem, bowiem wycięcie jest nielegalne, co w konsekwencji przyczyni się do negatywnego wyniku badania technicznego. Są to także jedne z droższych elementów naszego pojazdu. Regeneracja opiera się o wmontowanie nowych wkładów, które mogą wywołać więcej szkód niż rzeczywistego pożytku. Katalizator jak i filtr cząstek stałych można wspomóc „przepalając” samochód na wysokich obrotach, np. na autostradzie lub stosując odpowiednią chemię.
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Napinacze pasów bezpieczeństwa mają jedno proste zadanie. Podczas kolizji drogowej dociskają pasażerów do foteli samochodu. Naprawa ich jest co prawda możliwa, jednak nigdy nie mamy pewności, iż została ona przeprowadzona prawidłowo. Zdecydowanie zalecane jest zakupienie nowych napinaczy, aby nie narażać swojego zdrowia oraz bliskich.
Podsumowanie
Przedstawiliśmy listę elementów pojazdu, które zdecydowanie nie należy naprawiać na własną rękę. W pojeździe mamy masę części, które bez obaw możemy wymienić na zamienniki. W przypadku oszczędzania na powyższych elementach, możemy stracić wiele czasu, pieniędzy a także może się to odbić na naszym życiu lub zdrowiu. Czy zaoszczędzone kilkaset złotych jest tego warte?
Zobacz inne artykuły: KLIKNIJ TUTAJ