Strategia na rynku logistycznym uzależniona jest od wielu czynników, między innymi takich jak:
Struktura organizacyjna czy sytuacja finansowa.
Wybór strategii działania firmy może opierać się na ‘’strategii zalet konkurencyjnych’’.
Zalety konkurencyjne zwiększają bowiem wartość świadczonych przez firmę usług.
Zalety konkurencyjne polegają na zaoferowaniu niższej ceny lub zaoferowaniu różnego rodzaju usług dodatkowych. Warto też wprowadzić usługi, które klient znajdzie tylko u nas. Dzięki takiemu działaniu firma może osiągnąć dominującą pozycję.
Strategia logistyczna skupia się również przede wszystkim na oczekiwaniach klienta.
W strategii logistycznej wyróżniamy elementy na różnych etapach działania:
Przedtransakcyjne – które składają się na: szybki, bezproblemowy i wygodny kontakt klienta z firmą, wcześniej już wspomnianą strukturę organizacyjną, oraz elastyczność rozumianą jako umiejętność szybkiego dostosowania się do indywidualnych potrzeb klienta, docelowe terminy dostaw czy czas odpowiedzi na zapytanie ofertowe.
Elementy transakcyjne – tutaj najważniejszym jest czas realizacji usługi, terminowość dostawy i wskaźnik uszkodzeń transportowych.
Elementy potransakcyjne – w których wyróżniamy obsługę zwrotów lub reklamację.
W skrócie:
Towar jaki otrzymujemy od klienta powinien być dostarczony we właściwe miejsce i we właściwej ilości – bez żadnych komplikacji. Dodatkowo wszystko to powinno być wykonane w określonym czasie i w żądanej jakości. To dzięki tym działaniom strategia logistyczna może działać prawidłowo.