Nieodłącznym elementem transportu morskiego są kontenery, które chronią transportowany towar przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. Obecnie transport kontenerowy służy do przewożenia drobnych towarów, które są pakowane w dodatkowe opakowania np. skrzynie, worki i kartony.
Jak zbudowany jest kontener ?
Stalową konstrukcje kontenera stanowi podstawa i słupki narożne. Rama zbudowana jest wzdłuż belek nośnych, belek i dźwigarów poprzecznych. Na podłodze i na ścianach wewnętrznych kontenera znajdują się uchwyty do mocowania ładunku. Najmocniejszą częścią kontenera są słupki narożne, służące do mocowania, podnoszenia oraz stawiania kontenera. Drzwi są podwójne i montowane na wcześniej przyspawanych do narożnych słupków zawiasach. Są one wodoszczelne i bardzo często zamykane na 2 – 4 zamki, które mają mniejsze plomby i kłódki. Całość jest pokryta dachem natomiast drzwi kontenera są bardzo ciężkie i zazwyczaj są otwierane z ziemi lup podwozia.
Typy kontenerów w transporcie morskim?
- Kontenery uniwersalne przeznaczone są do przewozu wszystkich ładunków drobnicowych. Przy pewnych modyfikacjach można je wykorzystać do przewozu towarów sypkich i ciekłych przewożonych luzem. Ładunki sypkie przewożone są w jednym pojemniku natomiast ciecze przewożone w kontenerach uniwersalnych tzw. flexitankach.
- Kontenery High Cube charakteryzują się większą wysokością zewnętrzną i wewnętrzną w porównaniu do kontenerów uniwersalnych i są wzbogacone w dodatkową kubaturę. Przede wszystkim używa ich się do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych o podwyższonej wysokości.
- Kontenery z otwartym dachem stosuje się do transportu towarów, które ze względów manipulacyjnych nie mogły być umieszczone wewnątrz w tradycyjny sposób i muszą być ładowane od góry przy pomocy dźwigu. Przy załadunku można wykorzystać cała przestrzeń dachową, która jest później okrywana wodoszczelną plandeką. Mogą być również wykorzystywane do transportu materiałów sypkich.
- Kontenery Hardtop służą do przewozu ładunków wysokich, które nie mogą być załadowane do kontenera standardowego. Ich konstrukcja pozwala na załadowanie towarów zarówno przez otwór dachowy, jak i drzwiowy.
- Kontenery z otwartą powierzchnią dachu i bokiem tzw. flaty, przeznaczone do przewozu ładunków trudnych w transporcie. Wykorzystywane są, gdy kontener uniwersalny czy kontener z otwartym dachem nie może być użyty.
- Kontenery typu platformy stosowane są do przewożenia towarów ciężkich i gabarytowych oraz tanich, które wywierają duży nacisk punktowy. Wykorzystywane na trasach od portu do portu.
- Kontenery chłodnicze przeznaczone do przewożenia towarów wymagających określonej temperatury. Wyposażone są w specjalną jednostkę chłodzącą.
- Kontenery zbiornikowe stosowane do przewożenia produktów płynnych, np. chemikaliów w płynie itp.