Transport samolotowy jest transportem całorocznym, niezależnie od warunków atmosferycznych. Lotniska przygotowują się do sezonu zimowego od około października. Sam sezon zimowy trwa od listopada do końca marca. W tym okresie służby, które odpowiadają za utrzymanie nawierzchni i bezpieczeństwa mają pełne ręce roboty. Poza właściwym przygotowaniem niezbędnych infrastruktury w porcie lotniczym obsługa naziemna musi zająć się również maszynami, które wzbiją się w powietrze.
Transport samolotowy – o odladzaniu
Zimą samolotów nie myje się, lecz usuwa się zabrudzenia takie jak śnieg, lód czy szron. W momencie gdy samolot jest gotowy do wylotu wykonuje się jeszcze odladzanie. Dzięki temu samolot zachowuje najlepszą aerodynamikę w czasie lotu. Samoloty są bowiem tak konstruowane, żeby w czasie lotu oddziaływały na nie jak najmniejsze opory powietrza. Odladzanie samolotu składa się z szeregu czynności. Najpierw firma handligowa uzyskuje informacje dot. temperatury powietrza, rodzaju oraz intensywności opadów. Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji, które elementy samolotu wymagają odladzania. Decyzja o odladzaniu należy do kapitana danego samolotu. Następnie pracownicy firmy zewnętrznej dobierają właściwe stężenie płynów, które wykorzystuje się do odladzania. Cały proces odbywa się z pasażerami na pokładzie. Wynika to z oszczędności czasu oraz tego, że odladzanie wykonuje się w miejscach do tego przeznaczonych.
Kolejność odladzania elementów i proces odladzania
Samolot odladza się od najwyższego punktu do najniższego – od statecznika, przez kadłub do skrzydeł. Jeśli jednak lód znajduje się pod skrzydłami, wtedy to miejsce odladza się jako pierwsze. Dopiero zgodnie z wymienioną wcześniej kolejnością. Jeśli odladza się powierzchnię pod skrzydłami silniki muszą być wyłączone. Przy odladzaniu pozostałych elementów silniki normalnie pracują. Wyjątkiem przy samolotach ze śmigłami jest to, że łopaty muszą zostać zatrzymane.
Odladzanie samolotu jest dwuetapowe. Najpierw usuwa się zanieczyszczenia z powierzchni maszyny, a następnie się ją zabezpiecza. Stosuje się do tego wymieszany wcześniej płyn, którego konsystencja pozwala na zachowanie czystości. Przykładowo, gdy gromadzi się śnieg, nie przywiera on do ścian samolotu. Zazwyczaj w odladzanie samolotu zaangażowane są dwa pojazdy z kierowcami i operatorami, którzy specjalnymi pistoletami odladzają pojazd. Po ukończeniu działania, samolot jest gotowy do odlotu.
Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!
Przeczytaj poprzedni artykuł