O tym jak istotny w Polsce jest transport szynowy przekonujemy się co chwilę. Polska już jest istotnym węzłem Jedwabnego Szlaku, który łączy wschód Europy z Zachodem. Coraz to powstają kolejne inwestycje, których celem jest poprawa jakości i rozwój infrastruktury kolejowej. Wszystko to jest częścią tzw. Krajowego Programu Kolejowego, który realizowany jest w latach 2015-2023. W jego skład wchodzi 230 projektów, których istotną częścią jest modernizacja prawie 9 tysięcy kilometrów linii kolejowych.
Transport szynowy – inwestycja w ruch pasażerski
Transport towarowy ma się w Polsce całkiem nieźle. Gorzej było i jest z ruchem pasażerskim, aczkolwiek w Krajowym Programie Kolejowym są plany by to zmienić. W ramach tegoż projektu tworzy się nowe linie kolejowe (np. między miastami, a lotniskami – jak w Krakowie czy Katowicach), nowe stacje. Dzięki rozbudowie infrastruktury kolejowej łatwiej dotrzeć do portów morskich. W ostatnich latach rozwija się także kolej aglomeracyjna, która łączy najdalsze zakątki polskich aglomeracji. Rządowy program Kolej Plus pozwala na reaktywację ruchu kolejowego na liniach, które są nieczynne od wielu lat. Ten sam program pozwala na tworzenie nowych połączeń do miejsc, które dawno temu straciły swoje miejsce na kolejowych szlakach.
Transport szynowy – zapaść kolei i powolna odbudowa
Zapaść polskiej kolei rozpoczęła się w latach 90. Wraz z pogorszeniem stanu infrastruktury ludzie sięgnęli po alternatywę w postaci transportu drogowego. Nic dziwnego, ponieważ do niedawna pociągi towarowe poruszały się po torach ze średnią prędkością 27 km/h. Według Krajowego Programu Kolejowego prędkość ta do końca 2023 roku zwiększy się do 40 km/h.
Wpływ na szybkość pociągów ma nie tyle ich stan techniczny samych maszyn, co torów. Jeszcze 3 lata temu tylko na 25% torów w Polsce nie można było poruszać się z szybkością powyżej 60 km/h. Na 69% torów nie można było poruszać się z szybkością powyżej 120 km/h. Po zakończeniu Krajowego Programu Kolejowego pociągi pasażerskie mają mieć możliwość poruszania się ze średnią prędkością co najmniej 100 km/h.
Podsumowanie
Podsumowując, na koniec 2019 roku zmodernizowano 4200 km torów. Poprawiła się znacząco także prędkość pociągów pasażerskich między Warszawą, a stolicami 11 województw. Coraz lepszy tabor kolei aglomeracyjnych staje się alternatywą dla osób pracujących oraz studentów. Szacuje się jednak, że prawdziwy przełom nastąpi w 2023 roku po zakończeniu projektu. Pozostaje czekać cierpliwie, ponieważ Polska ma doskonałe warunki do rozwoju tras kolejowych – zarówno jeśli chodzi o gęstość tras kolejowych (m.in. pozostałości po zaborach), jak i położenie geograficzne (nizinny teren).
Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów
Przeczytaj poprzedni artykuł