Transport wodny jest istotnym elementem sieci transportowej, przede wszystkim dla krajów położonych na wyspach, takich jak Japonia czy Wielka Brytania. Największe statki świata pływają pod banderą krajów takich jak Panama, Liberia czy Bahamy. Wynika to z faktu, że kraje te należą do tzw. taniej bandery. Głównie przyczyną korzystania z wygodnej bandery jest fakt, że wymienione państwa sprawują tylko kontrolę formalną nad statkami. Często jednak opłaty rejestracyjne oraz podatki są niższe niż w innych krajach. Ponadto korzystanie z bandery innego kraju przez armatora stanowi ochronę w wypadku konfliktów zbrojnych czy ekonomicznych.
Po transport wodny często sięgają również kraje, które eksportują surowce mineralne – ropę naftową, węgiel kamienny oraz rudy metali. Jednakże obecnie największą popularnością cieszą się kontenerowce, z których największe jednostki są w stanie przewozić ponad 14 000 tysięcy kontenerów. Oto lista 5 największych kontenerowców na świecie.
Transport Wodny – HMM Algeciras
Obecnie największym kontenerowcem świata jest HMM Algeciras. Statek zwodowano w kwietniu 2020 roku w stoczni Daewoo w Geoje. Jest jedną z siedmiu bliźniaczych jednostek, które powstały w tym samym roku. Maksymalna pojemność statków klasy Algeciras wynosi 23 964 TEU (odpowiednik jednego kontenera o długości 20 stóp). Statek ma długość 400 metrów, szerokość 61 metrów, a pojemność brutto 232 311 GT. Statek pływa pod banderą Panamy dla południowokoreańskiego przewoźnika HMM (Hyundai Merchant Marine).
Transport Wodny – MSC Gülsün
Kontenerowiec, który powstał w 2019 roku w stoczni Samsung Heavy Industries w Geoje, w Korei Południowej. Pojemność kontenerowca wynosi 23 756 TEU. Statek ma długość 400 metrów, szerokość 62 metry, co pozwala na transport 24 rzędów kontenerów. Pojemność brutto statku wynosi 210 000 GT. MSC Gülsün jest częścią projektu Samsung 23000 realizowanego przez południowokoreańską stocznię. Właścicielem statku jest szwajcarsko-włoski armator Mediterranean Shipping Company, mimo to statek pływa pod panamską banderą.
CMA CGM Jacques Saadé
Statek CMA CGM Jacques Saadé, pływający pod francuską banderą zwodowano w 2019 roku, ale do użytku oddano we wrześniu 2020 roku. Jest to największy statek, który napędzany jest ciekłym gazem ziemnym (LNG). Właścicielem statku jest francuska firma CMA CGM. Nazwany został imieniem i nazwiskiem założyciela firmy zmarłego w 2018 roku. Statek ma długość 400 metrów, 62 metry szerokości. Pojemność kontenerowca wynosi 23 112 TEU, a tonaż brutto 236 583 GT.
OOCL Hong Kong
Statek ten został zwodowany w 2017 roku, również w stoczni Samsung Heavy Industries w Geoje. Jest jednym z sześciu identycznych kontenerowców wyprodukowanych w tamtym czasie dla hongkońskiego armatora Orient Overseas Container Line W momencie wodowania był największym kontenerowcem o pojemności 21 413 TEU. Pozwala to na transport 23 rzędów kontenerów. Statek pływa pod banderą Hong Kongu. Jego wymiary to 400 metrów długości, 59 metrów szerokości, a maksymalny tonaż statku wynosi 210 890 GT.
COSCO Shipping Universe
Piąty kontenerowiec na świecie powstał w 2018 roku w chińskiej stoczni Jiangnan w Szanghaju, jako jedna z sześciu identycznych jednostek. Statek pływa pod banderą Hong Kongu dla chińskiego armatora COSCO Shipping. Pojemność statku wynosi 21 237 TEU, a tonaż brutto 215 553 GT. Wymiary statku to 400 metrów długości oraz 59 metrów szerokości.
Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów
Przeczytaj poprzedni artykuł