Transport wodny – statki półzanurzalne

Transport wodny – statki półzanurzalne
Ikona daty 25.03.2021

Transport wodny – statki półzanurzalne

Ponadgabarytowe ładunki to nie tylko wyzwanie dla transportu ciężarowego, przed podobnymi zadaniami staje transport wodny. Gdy trzeba przetransportować drogą morską inne statki czy np. platformy wiertnicze z pomocą przychodzą specjalistyczne jednostki jakimi są półzanurzalne statki transportowe.

Transport wodny – konstrukcja statku

Statki półzanurzalne są charakterystyczną konstrukcją z niskim pokładem i wysoką nadbudówką oraz maszynownią na jego rufie. Dzięki montażowi zbiorników balastowych wraz z ich napełnianiem możliwe jest zanurzanie pokładu w wodzie. W ten sposób maszyna „zabiera” statki czy inne pływające ładunki. Następnie po wypompowaniu wody ładunek wraz z pokładem wynurza się na powierzchnię. Stąd więc inna nazwa tego typu statków to flo/flo (z ang. float-on/float-off – wpłyń/wypłyń).

Najczęściej z usług takich statków korzysta przemysł naftowy. Dzieje się tak, ponieważ statki flo/flo umożliwiają transport platform wiertniczych. W ten sposób platformy przewozi się z miejsca budowy na miejsce przeznaczenia znacznie szybciej niż ich własnym napędem. Również marynarka wojenna USA korzysta i korzystała z usług statków półzanurzalnych w transporcie innych jednostek, które ucierpiały na morzu.

Największe jednostki

Na całym świecie zwodowano kilkadziesiąt statków flo/flo. Najbardziej liczną flotą i największe maszyny ma holenderska firma Dockwise. Aktualnie największym półzanurzalnym statkiem transportowym jest BOKA (Dockwise) Vanguard. Do służby wszedł oficjalnie w lutym 2013 roku, ma 275 metrów długości, 78 metrów szerokości. Może transportować ładunki i o masie do 116 tysięcy ton. Używa się go głównie do transportu platform wiertniczych, służy również jako pływający dok. W 2013 roku Dockwise Vanguard miał zostać wykorzystany do transportu wraku statku Costa Concordia.

Drugim największym statkiem flo/flo jest Blue Marlin, do służby trafił w 1999 roku.  Od lipca 2001 roku należy do firmy Dockwise. Jego wymiary do 225 m długości i 63 m szerokości. Zasłynął m.in. transportem niszczyciela USS Cole w 2000 roku, pływającej stacji radarowej czy 18 barek rzecznych. W 2005 roku Blue Marlin przewoził rafinerię z Hiszpanii do Norwegii, cała operacja była filmowana na potrzeby programów kanału Discovery.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!

Przeczytaj poprzedni artykuł