Niedawno na naszym blogu ukazał się artykuł dot. koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy transportowo Chiny z Europą. Od początku 2020 roku przetransportowano ponad 500 tysięcy TEU kontenerów na szerokotorowych trasach. Za transport kontenerowy odpowiada spółka UTLC ERA (United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance), w której siły połączyły koleje: kazachska, białoruska oraz rosyjska. Symboliczny kontener z numerem 500 000 dotarł do Kaliningradu 7 grudnia.
Transport kontenerowy – przyczyny wzrostu
W 2019 roku przewieziono 333 tysiące TEU kontenerów. W związku z tym, w bieżącym roku wartość wzrosła o ponad 50%. Co za tym stoi? Nie bez wpływu jest z pewnością pandemia koronawirusa, kiedy to transport kolejowym jest stabilnym i przewidywalnym sposobem transportu towarów. Wiele krajów drogą kolejową importuje z Chin niezbędny sprzęt medyczny, w tym maseczki, pulsometry czy przyłbice. Na ruch lotniczy i morski wpływają obostrzenia nałożone związane z koronawirusem, to w konsekwencji spowodowało wzrost kosztów, w tych gałęziach transportu. Wzrost kosztów drogą lotniczą i morską sięga nawet 60%.
W ten sposób logistycy oraz firmy transportowe sięgnęły po alternatywę w postaci transportu kolejowego. Nie bez znaczenia jest również niezawodność tego rodzaju transportu w sezonie zimowym. To bardzo dobra informacja dla Polski, która jest istotnym punktem na kolejowym szlaku. W Polsce kontenery przeładowuje się z kolei szerokotorowej na normalnotorową, a następnie udają się one w dalszą drogę. To potwierdza zasadność inwestycji w terminale kontenerowe oraz niezbędną infrastrukturę.
Plany na przyszłość
Aleksiej Grom, prezes spółki UTLC ERA potwierdza w rozmowach, że natężenie ruchu kolejowego wzrosło. Co więcej do sierpnia br. przewożono ok. 56 tysięcy TEU miesięcznie. Rozwój korytarza transportowego wraz z rozwojem ośrodków, przez które przebiega Jedwabny Szlak powodują w konsekwencji, że motto NJS wchodzi w życie.
Następny cel, przed którym stoją teraz przewoźnicy to milionowy kontener. Aktualnie przewożąc w tym roku 500 tysięcy kontenerów cel ten zrealizowano w 50%. Jak twierdzi Grom spółka UTLC ERA chce zrealizować ten cel przed 2025 rokiem. Unia Europejska ogłosiła, że rok 2021 będzie rokiem kolei. To może przynieść wymierne korzyści dla firm transportowych, spedytorów oraz odbiorców.