Transport kolejowy – Nowy Jedwabny Szlak

transport kolejowy

Nowy Jedwabny Szlak jest inicjatywą Chin, którą w 2013 roku przedstawił Xi Jinping, przewodniczący ChRL. Według koncepcji transport kolejowy i drogowy będą szeroko wykorzystane w połączeniach między Chinami i Europą. We wrześniu 2013 roku, w Kazachstanie Chiny przedstawiły koncepcje szlaku kolejowo-drogowego. Miesiąc później w Indonezji poinformował o planach budowy równolegle działającego Morskiego Jedwabnego Szlaku. Rozwiązanie to jest nawiązaniem do dawnej drogi handlowej, która łączyła Europę z Bliskim Wschodem. Często zamienną nazwą używaną przez media dla tych inicjatyw jest Jedna Droga i jeden Szlak (One Belt and One Road). Pomimo, że jedwab był zaledwie jednym z transportowanych towarów przyjęła się nazwą Jedwabnego Szlaku. Koncepcja nowego szlaku lądowego zakłada trasę z Chin do Europy Zachodniej przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Ukrainę i Polskę.

Transport kolejowy – korzyści z NJS dla Polski

Najważniejszą z korzyści istnienia Nowego Szlaku Jedwabnego jest skrócenie czasu transportu produktów z Chin do Europy. Transport drogą morską zajmuje ponad miesiąc, tymczasem do Polski pociągi z towarami z Chin potrafią dotrzeć już w ciągu 10 dni (pociąg z Xi’an do Gdańska w listopadzie 2019 roku). Pod koniec 2019 roku uruchomiono połączenie linią szerokotorową Xi’an – Sławków, które trwa 12 dni. Xi’an jest istotnym chińskim ośrodkiem gospodarczym oraz miejscem, gdzie zaczynał się starożytny Jedwabny Szlak. W Polsce w pierwszym kwartale 2020 roku wartość importu towaru z Chin wyniosła 31,7 mld zł. W 2008 roku wartość całego rocznego transportu Chiny – Polska wyniosła 40 mld złotych. Polska jest zatem drugim, po Niemcami partnerem Chin w wymianie handlowej.

Transport kolejowy – szanse dla Polski

Polska ma szansę stać się istotnym ogniwem w łańcuchu kolejowym Jedwabnego Szlaku, dzięki swojemu położeniu geograficznemu. Rosja, Ukraina i Białoruś bowiem tworzą razem unie celną (Euroazjatycką Unię Gospodarczą), dzięki czemu towary przechodzą tylko przez dwie granice celne.
W ten sposób Polska mogłaby przyjmować transporty z Chin i transportować dalej do Europy Zachodniej.

35% światowego handlu transportowane jest drogą powietrzną. Pandemia koronawirusa spowodowała ograniczenia i restrykcje w ruchu lotniczym, nie tylko pasażerskim, ale i cargo. Znakomitą alternatywą w tej kwestii okazał się transport kolejowy. Co prawda, skorzystanie z drogi kolejowej wydłuża czas transportu, jednak koszty są znacznie niższe. To z kolei jest istotne dla przedsiębiorców, którzy w czasie lockdown’u ponieśli straty, jak i dla mniejszych firm.

Podsumowanie

Podsumowując koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku należy pamiętać, że chińska gospodarka to od 15 do 26% światowego PKB. Polska, która może stać się centralnym punktem Szlaku w Europie ma szanse na większe znaczenie na międzynarodowej arenie, a także na szereg inwestycji związanych z infrastrukturą. Zakłada się, że do 2040 roku, czyli do daty uruchomienia pełnego szlaku polski PKB może zyskać prawie 50 mld dolarów PKB.

Zachęcamy również do przeczytania artykułu poświęconego przesyłkom z Chin: https://faircargo.pl/przesylki-z-chin-czy-mamy-sie-czego-obawiac/