TRANSPORT DROGOWY – AUTOPILOT Z MOSKWY DO PETERSBURGA

transport-drogowy
Ikona daty 16.06.2021

TRANSPORT DROGOWY – AUTOPILOT Z MOSKWY DO PETERSBURGA

Automatyzacja Samochodów Ciężarowych to temat, który jest poruszany już od dłuższego czasu. Głównym pytanie na które musimy odpowiedzieć to, czy faktycznie transport drogowy zyska na tego typu rozwiązaniu? W Czerwcu tego roku odbyło się Międzynarodowe Forum Ekonomiczne, podczas którego przedstawiono konkretny plan działania. Wydarzenie odbyło się, jak co roku w Petersburgu.  Podczas eventu Kirill Bogdanov, czyli Rosyjski wiceminister transportu, potwierdził plany dotyczące zautomatyzowanych ciężarówek.

Pierwsze z zautomatyzowanych pojazdów mają pojawić się na autostradzie M-11. Jest to trasa łącząca Moskwę oraz Petersburg i wynosi ponad 700 kilometrów. Cały projekt ma rozpocząć się już na przełomie 2023 i 2024 roku.

TRANSPORT DROGOWY – KONWOJE SAMOCHODÓW CIĘZAROWYCH

Wiele osób zadaję sobie pytanie, jak to będzie wyglądać w praktyce? Na tegorocznym Forum Ekonomicznym zostały nam przedstawione podstawowe założenia całego projektu, zautomatyzowane ciężarówki będą tworzyły konwoje, które będą poruszać się między specjalnie przygotowanymi centrami przeładunkowymi pod Petersburgiem oraz Moskwą. Z tego powodu autopiloty będą kierowały naszymi pojazdami tylko na autostradach. Ze względu na to, ewentualny późniejszy wjazd w głąb aglomeracji, będzie już wykonywany przez zawodowych kierowców.

Projekt spodobał się firmie Kamaz, dysponuje ona sporą ilością prototypów ciężarówek z autopilotem. W ich ofercie znajdziemy ciągniki siodłowe, bazujące na Mercedesie Axorze oraz arktyczne ciężarówki terenowe, pozbawione kabin.

CZY JEST TO OPLACALNE W PRAKTYCE?

Według informacją podanych podczas corocznego wydarzenia jakim jest Forum Ekonomiczne, po zastosowaniu tego rozwiązania, transport pomiędzy Moskwą a Petersburgiem ma być o 25 procent szybszy oraz o 10 procent tańszy. Musimy jednak pamiętać że potrzebne są duże inwestycje, by doszło do realizacji tego projektu. Pierwsze założenia mówią o budowie do końca 2023 roku, wspomnianych wcześniej miejsc przeładunkowych. Pomysłodawcy muszą również zmienić organizację ruchy na autostradzie M-10.

W późniejszych latach mówi się o rozszerzeniu całego planu na większą skalę. Rosjanom zależy na zautomatyzowaniu ciężarówek między Europą a Chinami. Jest to jednak bardzo odległy plan i będziemy musieli poczekać jeszcze sporo na jego realizacje, jeśli w ogóle do niej nadejdzie.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!

Przeczytaj poprzedni artykuł