TRANSPORT DROGOWY – AUTOPILOT Z MOSKWY DO PETERSBURGA

transport-drogowy

Automatyzacja Samochodów Ciężarowych to temat, który jest poruszany już od dłuższego czasu. Głównym pytanie na które musimy odpowiedzieć to, czy faktycznie transport drogowy zyska na tego typu rozwiązaniu? W Czerwcu tego roku odbyło się Międzynarodowe Forum Ekonomiczne, podczas którego przedstawiono konkretny plan działania. Wydarzenie odbyło się, jak co roku w Petersburgu.  Podczas eventu Kirill Bogdanov, czyli Rosyjski wiceminister transportu, potwierdził plany dotyczące zautomatyzowanych ciężarówek.

Pierwsze z zautomatyzowanych pojazdów mają pojawić się na autostradzie M-11. Jest to trasa łącząca Moskwę oraz Petersburg i wynosi ponad 700 kilometrów. Cały projekt ma rozpocząć się już na przełomie 2023 i 2024 roku.

TRANSPORT DROGOWY – KONWOJE SAMOCHODÓW CIĘZAROWYCH

Wiele osób zadaję sobie pytanie, jak to będzie wyglądać w praktyce? Na tegorocznym Forum Ekonomicznym zostały nam przedstawione podstawowe założenia całego projektu, zautomatyzowane ciężarówki będą tworzyły konwoje, które będą poruszać się między specjalnie przygotowanymi centrami przeładunkowymi pod Petersburgiem oraz Moskwą. Z tego powodu autopiloty będą kierowały naszymi pojazdami tylko na autostradach. Ze względu na to, ewentualny późniejszy wjazd w głąb aglomeracji, będzie już wykonywany przez zawodowych kierowców.

Projekt spodobał się firmie Kamaz, dysponuje ona sporą ilością prototypów ciężarówek z autopilotem. W ich ofercie znajdziemy ciągniki siodłowe, bazujące na Mercedesie Axorze oraz arktyczne ciężarówki terenowe, pozbawione kabin.

CZY JEST TO OPLACALNE W PRAKTYCE?

Według informacją podanych podczas corocznego wydarzenia jakim jest Forum Ekonomiczne, po zastosowaniu tego rozwiązania, transport pomiędzy Moskwą a Petersburgiem ma być o 25 procent szybszy oraz o 10 procent tańszy. Musimy jednak pamiętać że potrzebne są duże inwestycje, by doszło do realizacji tego projektu. Pierwsze założenia mówią o budowie do końca 2023 roku, wspomnianych wcześniej miejsc przeładunkowych. Pomysłodawcy muszą również zmienić organizację ruchy na autostradzie M-10.

W późniejszych latach mówi się o rozszerzeniu całego planu na większą skalę. Rosjanom zależy na zautomatyzowaniu ciężarówek między Europą a Chinami. Jest to jednak bardzo odległy plan i będziemy musieli poczekać jeszcze sporo na jego realizacje, jeśli w ogóle do niej nadejdzie.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!

Przeczytaj poprzedni artykuł