Transport kolejowy – system NORDIC

transport-kolejowy

Zima pomimo ocieplenia klimatu dalej potrafi dać się we znaki. Odczuliśmy to zresztą całkiem niedawno w Polsce. Transport kolejowy wyraźnie sparaliżowała sroga zima na przełomie stycznia i lutego.  W wielu miejscach zamarzały rozjazdy, dochodziło do mniejszych lub większych awarii systemów kolejowych, jak i taboru. Skutkiem tego były opóźnienia, które sięgały do kilku godzin. Co najważniejsze, kwestie trudności spowodowanych zimą są w pełni do rozwiązania.

W Europie stosuje się rozwiązania przygotowane przez spółkę Nordic Winter Solutions. Od 2019 roku firma ma polski kapitał po przejęciu 100% akcji szwedzkiej spółki. Cała produkcja oraz prace przeniosły się do Polski. System działa następująco: automatycznie nanosi się warstwę płynu ochronnego na newralgiczne miejsca lokomotyw oraz wagonów m.in. wózki czy podwozie. W ten sposób zabezpiecza się je przed formowaniem śniegu i lodu, które są najczęstszą przyczyną awarii.

Transport kolejowy  – NORDIC na całym świecie

Od 2019 roku system NORDIC stosują Koleje Chińskie. W 2022 roku w Pekinie odbędą się Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Koleje Chińskie już zamówiła kolejne rozwiązania, które są strategicznym celem dla utrzymania taboru kolejowego w czasie imprezy. System testuje obecnie Korea Południowa na kolei wysokich prędkości. NORDIC funkcjonuje również w Kanadzie. Firma Nordic Winter Solutions cały czas ulepsza technologie, docelowo pociągi mają przejeżdżać przez system z większą prędkością. Pomimo tego zabezpieczenie ma być równie precyzyjne.

Równolegle firma pracuje nad rozwiązaniami, które mają zabezpieczyć sieci trakcyjne oraz rozjazdy przed skutkami zimy. Na razie wykorzystuje się usuwanie mechanicznego oblodzenia, z kolei rozjazdy kolejowe podgrzewa się, co skutkuje wysokim kosztom energii elektrycznej. Alternatywą może być pokrywanie rozjazdów oraz sieci trakcyjnej płynem, który uniemożliwi osadzanie się śniegu i lodu na tych elementach. W grudniu ubiegłego roku firma zaprezentowała mobilny pojazd, który ma docierać nawet do trudno dostępnych miejsc na bocznicach czy torach. Pojazd może prowadzić natrysk bezpośrednio lub za pomocą podgrzewanych zbiorników ciśnieniowych. Urządzenie zgłoszone zostało do urzędu patentowego.

Podsumowanie

Podsumowując, działania podejmowane przez Nordic Winter Solutions pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Być może wkrótce trudne, zimowe warunki atmosferyczne nie będą stanowić problemu dla transportu kolejowego. Cieszy to, że całość produkcji oraz badań w tym zakresie przeprowadza się w Polsce, jak i to, że wzbogaci się na tym polska gospodarka.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!

Przeczytaj poprzedni artykuł