Transport morski – znaczenie Kanału Sueskiego

transport-morski

Transport morski umożliwia przesyłanie towarów na krótszym, jak i dłuższym dystansie. Największe statki świata pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów po morzach i oceanach na całym świecie. W przypadku najczęściej pokonywanych szlaków ludzie szukali alternatywy, która w konsekwencji skróci trasę i pozwoli na szybsze dostarczanie niezbędnych towarów nawet w najdalsze zakątki świata. Ten aspekt nie był jednak głównym z powodów powstania Kanału Sueskiego. Jego budowa w konsekwencji skróciła trasę Londyn – Bombaj o prawie 7500 km.

Budowa Kanału Sueskiego rozpoczęła się w 1859 roku, początkowo za pomocą przymusowej pracy Egipcjan, od 1864 roku do pracy ruszyli Europejczycy. Wśród budowniczych Kanału Sueskiego byli Polacy, ten wątek zresztą stanowi istotny element powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”. Jej główny bohater był synem inżyniera, który przybył do Egiptu właśnie jako budowniczy Kanału.

Transport morski – Kanał Sueski

Kanał Sueski łączy ze sobą Morze Śródziemne oraz Morze Czerwone. U jego początku
w śródziemnomorskiej części powstało miasto Port Said. Początkowo budowa Kanału biegła z północy na południe, po doprowadzeniu wody pitnej możliwe było rozstawianie obozów wzdłuż przyszłego kanału. Kanał Sueski ma długość 193 km oraz 300 metrów szerokości (przed modernizacją było to ok. 180-200m). Maksymalne zanurzenie statków wynosi do 23 metrów (wcześniej 12 m). Aktualnie kanałem w ciągu doby przepływa 60 statków, co rocznie daje liczbę ok. 21 tysięcy okrętów. W 2009 roku przez kanał przepłynęło ponad 35 000 statków. Około 8% światowego transportu ropy naftowej odbywa się Kanałem Sueskim. Co 10km na Kanale mieszczą się zatoki, które umożliwiają mijanie się statków.

W latach 2014-2015 powstał Nowy Kanał Sueski. Tak naprawdę jest to rozbudowa Kanału na odcinku 72km. Utworzony w tym czasie został zachodni tor wodny, który w konsekwencji pozwolił na skrócenie przepływu Kanałem Sueskim z 22 godzin w 11 godzin. Co więcej, pozwolił on na zwiększenie przepustowości Kanału.

Podsumowanie

Podsumowując, o tym jak ważny z punktu widzenia transportu morskiego jest Kanał Sueski świadczy jego niedawna blokada. 23 marca 2021 roku kontenerowiec Ever Given utknął w poprzek Kanału. Kanał odblokowano 29 marca i szacuje się, że straty z tego tytułu wynoszą setki milionów euro. Ostatnie ze statków, które utknęły w wyniku tego incydentu przeprawiły się przez kanał w sobotę, 3 kwietnia.

Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!