Gdańsk to jeden z tych ośrodków, w których największy udział w transporcie ma transport wodny. Port morski Gdańsk jest jednym z największych portów nad Morzem Bałtyckim, a jego historia sięga już X wieku. Powierzchnia, którą dysponuje port to 3248 ha lądu. Największe statki, które pływają po Bałtyku cumują przy jego północnej części. Tam zlokalizowany jest Port Północny, najnowsza część portu. Właśnie tam w 2007 roku utworzony został Terminal kontenerowy DCT Gdańsk. Jest to największy terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku. Jako jedyny może przyjąć transoceaniczne kontenerowce. Jego możliwość przeładunkowa wynosi 3 miliony TEU.
Transport wodny – Kamienie milowe rozwoju DCT Gdańsk
Od samego początku terminal kontenerowy w Gdańsku stanowił ważne miejsce dla gospodarki morskiej w Polsce. Już w 2008 roku, rok po powstaniu zaczął korzystać z niego przewoźnik Maersk Line. Od 2011 roku co tydzień do terminalu zawijają największe kontenerowce tej firmy. DCT Gdańsk to także pierwszy terminal, który przyjmował statki z Azji. Niewątpliwą zaletą terminalu jest jego dobre położenie, wzdłuż nabrzeża. W 2016 roku otworzono drugi terminal, który oficjalnie zwiększył pojemność terminalu do 3 miliony TEU (wcześniej było to 1,5 miliona TEU).
Terminal ma do swojej dyspozycji 14 suwnic STS o zasięgu 72 metrów. Przy pełnym obciążeniu poruszają się z prędkością 70 metrów na minutę. Suwnice mają ponad 130 metrów wysokości, co wymusiło zaznaczenie ich na mapach lotniczych. Oprócz tego DCT Gdańsk dysponuje 40 suwnicami RTG oraz trzema suwnicami, które obsługują bocznicę kolejową. Obecnie bocznica kolejowa rozbudowuje się do 7 torów o długości 750 m. Powierzchnia terminalu wynosi 8200 m2 i jest w stanie pomieścić 64 000 kontenerów.
Połączenia DCT Gdańsk
Terminal kontenerowy jest istotnym elementem na wielu trasach morskich, jak i kolejowych. Port ma połączenie kolejowe z największymi centralami kolejowymi w Polsce, na Białorusi, Czechach i Słowacji. DCT Gdańsk obsługuje mniejsze połączenia feederowe. Feedery to małe kontenerowce o pojemności 300 do 500 TEU. Zabierają one kontenery z różnych portów i transportują do głównych terminali. Kolejnym rodzajem połączeń są połączenia oceaniczne, obsługiwane przez ogromne transoceaniczne kontenerowce. Przewoźnicy Maersk Line oraz MSC połączyli swoje siły i jako 2M Alliance obsługują połączenia Gdańska m.in. z Szanghajem przez Rotterdam, Bremerhaven czy Algeciras. Armatorzy, którzy tworzą OCEAN Alliance obsługują połączenia z Wielką Brytanią (Felixstowe), Singapurem, Hong Kongiem czy Chinami (Ningbo).
Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych artykułów!
Przeczytaj poprzedni artykuł